14 april 2014

Koen van den Broek #3


Koen van den Broek in zijn atelier, Antwerpen, 2013.

"Je ziet mij hier in mijn atelier in Merksem, een district van Antwerpen dat aan een heropleving bezig is - jonge mensen kunnen er tegen een aanvaardbare prijs een huis kopen, en alle politieke stromingen zijn er vertegenwoordigd. Ik heb het atelier enkele jaren geleden gekocht en laten verbouwen door het Gentse architectenbureau Havana, uiteindelijk heb ik het in april van dit jaar kunnen openen. Het is allemaal nog heel nieuw. Voor elk van mijn vier medewerkers is er een afzonderlijke ruimte, en er is een cinemazaaltje dat ingericht is met berken platen in David Lynch-stijl, waar ik mezelf geregeld in afzonder om films te kijken - film is altijd een grote inspiratiebron voor mij geweest. Op de tafel die je op de achtergrond van de foto ziet, meng ik mijn olieverf in allerlei verschillende potten om het juiste kleurenpalet te bekomen. Dat is essentieel om een fris en evenwichtig schilderij te kunnen maken. Ik ben enkele dagen, weken, soms zelfs maanden bezig met het bestuderen van de kleuren. Het schilderen zelf neemt één tot twee dagen in beslag. Als ik schilder, leg ik me daar fulltime op toe. Dan moet niemand me komen lastigvallen met andere dingen." (bron: music for a new society, foto: Charlie De Keersmaecker)

> Koen van den Broek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten