04 mei 2014

Berend Strik #5






Atelier van Berend Strik.

“Het pand waarin ik werk is rond 1960 gebouwd als bedrijfsruimte. Een eenvoudige begane grond met stenen muur tot een meter hoog, dan een laag ramen, daarboven twee meter rand van metaal. Hier zat een drukkerij die daarna is opgesplitst in een timmerfabriek, vleeswaren­fabriek en loodgietersbedrijf. In de voormalige timmerfabriek zijn vier studio’s gemaakt, waarvan ik er een gebruik.

Twintig jaar geleden ben ik als student in deze buurt begonnen in een ruimte in een schoolgebouw. De omgeving was toen veel grimmiger. Heroineprostitutie, verouderde sociale woningbouw. Langzaam veranderde de buurt. Leegstaande winkels werden Turkse en Marokkaanse supermarkten. Nu moeten de kleinere winkels weer plaatsmaken voor grootwinkelbedrijven zoals Albert Heijn of voor woningbouw.

De ruimte heeft een L-vorm, is 100 m2 groot en 5 meter hoog. Aan de twee kopse kanten bevindt zich een ingang. Vanwege de hoge inbraakgevoeligheid heb ik twee inpandige stalen rolluiken laten plaatsen. Mijn ramen zijn geblindeerd: ik werk in een bunker met daglicht van boven. Geen omgeving graag. De ruimte heeft geweldig veel licht door twee grote dakkoepels (met stalen tralies!) en 120 tl-buizen aan het plafond. Naast de studio bevindt zich een kleine handige keuken. In de studio de plee. Naast mijn bureau een efficiënte opslag. Het geheel wordt verwarmd met vloerverwarming. Dit is heel aangenaam.

In mijn atelier werken tussen 1 en 6 mensen, afhankelijk van de werkdruk. De laatste jaren zijn dat gemiddeld 4 mensen. Iedereen assisteert mij met het maken van nieuw werk.

Muziek is heel belangrijk. ‘s Ochtends pianomuziek. ‘s Middags regelt Lilly het, zij weet alles van hedendaagse nieuwe muziek. Elke dag werk ik van ‘s ochtends 9 tot ‘s avonds 6 uur. Als werk echt af moet ben ik er ook ‘s avonds.”
(tekst uit Atelier, 50 kunstenaarsportretten, 2009) (bron: We Like Art)

> Berend Strik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten