12 juni 2017

The Working Shop


'The Working Shop'


Opening atelier annex Working-Shop bij Hoog Catharijne. (foto: Robin Theel)


Berend Strik en Aziz Bekkaoui.






Overzicht atelier in Hoog Catharijne.

"....
Berend Strik: ‘Public Works benaderde mij om deel te nemen. Ze wilden een aantal kunstwerken in de openbare ruimte ontwikkelen in het winkel- en stationsgebied op Utrecht Centraal en dat moesten geen permanente werken worden, maar tijdelijke werken. Daarnaast wilden ze de kunstenaars de gelegenheid geven om eens iets anders te doen dan letterlijk een werk in de openbare ruimte. Ik begon met rond te lopen op Hoog Catharijne, en al snel wist ik dat ik iets met de grote stroom aan mensen wilde doen, daar wilde ik mee in verbinding komen. Daarnaast wilde ik iets ondernemen wat parallel zou lopen aan een groter onderzoek waar ik al langere tijd mee bezig ben rond de kunstenaars-studio.
....
‘Het idee om de studio geheel publiek te maken is eigenlijk het resultaat of de logische conclusie geweest van een langer onderzoek naar studio’s en naar het kunstwerk zelf. Tegenwoordig is het beoordelen van kunst lastiger omdat het kader zoveel groter is geworden, door internet et cetera. Eerst had je Europa en Amerika en daar is de hele wereld bijgekomen. Alles is binnen bereik en de betekenis is hierdoor gecompliceerder geworden. Daarnaast krijgt een werk opeens een andere (markt)waarde wanneer het de studio verlaat en bij een galerie of museum te zien is. Al deze zaken heb je nog niet in het atelier zelf.

Ik heb de laatste zes jaar ongeveer 44 studio’s bezocht. Te beginnen de studio van Marcel Duchamp in New York. Dat bleek gewoon een kantoorruimte te zijn, die gerund werd door twee mannen. Het kantoor was gericht op vrouwen die een stap in hun carrière wilden maken. Het heette: Consults in career planning, of iets dergelijks. Dat vond ik ontzettend grappig. Er hing een affiche op de muur van twee vrouwen in tenniskleding van begin twintigste eeuw, met tennisrackets en daar stond de titel bij You’ve come a long way, Honey. Dat rare kantoor was wel de studio waar Duchamp Étant donnés had bedacht. Ik stond op een legendarische plek die nu gewoon een kantoor voor carrièrevrouwen was.

Ik ben steeds meer studio’s gaan bezoeken en begon ik na te denken over welke aspecten van dat kunstwerk bij mij terugkwamen, hoe ik mijn eigen positie kon bezien.
....
‘De Working-Shop, in feite de voorruimte, is er om in verbinding te komen met de 1,4 miljoen mensen die wekelijks Hoog Catharijne doorkruisen. Het heeft de vorm van een winkel, die mensen naar binnen lokt. Hij sluit aan op de beweging in het winkelcentrum, maar is tegelijkertijd anders. Eenmaal binnen in de Working-Shop, kunnen mensen door middel van twee kleine raampjes een blik in het achterliggende atelier werpen. Die twee ruitjes zijn een knipoog naar Étant donnés van Marcel Duchamp, daar zitten twee gaatjes in de deuren. De Working-Shop biedt een andere ervaring: vanuit een jachtige shopping-mood kom je hier en ervaar je een studiomoment, een rustmoment en tijd voor bezinning en die twee zijn onverenigbaar met elkaar, want de houding is compleet anders. In tegenstelling tot consumeren zijn we in de studio druk met het produceren van ideeën en gedachtes. Er zijn gastvrouwen weggelopen na een bepaalde tijd, en een zei: alles wat ik hier doe verdampt. Dat was prachtig! Mooier had ze het niet kunnen formuleren. Dat is echt het verschil. Als je consumeert, verdampt je portemonnee, maar niet het product. Maar als je hier komt, dan verdampt je portemonnee niet, maar je ideeën; je verzint van alles, maar er zitten maar weinig echt goede ideeën bij.’
...."
(bron: Metropolis M en NRC, foto's: Aafke Holwerda)

> Berend Strik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten